zondag 22 juni 2014

RECEPT: Havermoutkoekjes met cranberry's (ontbijt of tussendoortje) + tipje mbt letten op suikers in producten

Ik wilde wel eens wat anders doen met havermout dan het in melk scheppen en verwarmen en toen kwam ik een recept tegen voor havermoutkoekjes. 


Even wat feitjes over havermout (bron):

- Havermout wordt gemaakt van haver en bevat zeer veel vezels die je snel een verzadigd gevoel geven.
- Het bevat veel eiwitten en weinig vet.
- Het verlaagt je bloedsuikerspiegel (minder pieken in je bloedsuikerspiegel) en geeft je voor een langere tijd (stabiele) energie.
- Wanneer je het regelmatig eet verlaag je op een natuurlijke manier je cholesterolspiegel.

Voorlopig blijf ik dus ontbijten met havermout.. 

De laatste tijd verdiep ik me ook meer in geraffineerde suiker en waar het allemaal in zit, om op die manier juist minder suikers binnen te krijgen. Ik dacht dat mijn havermoutkoekjes helemaal suikervrij waren, totdat ik op de verpakking van de cranberry's keek en zag dat deze gezoet worden met ananassap oftewel een suiker. Wil je dus echt suikervrij gaan let er dan op dat je cranberry's koopt die niet gezoet zijn met een bepaald suiker. De mijne kwamen van de AH, dus ik denk dat je daarvoor beter naar een natuurwinkel kan gaan. Het is trouwens verbazingwekkend onder hoeveel namen geraffineerde suiker wel niet bij de ingrediƫnten kan staan. Als je er meer over wilt weten, google dan eens op ''geraffineerde suiker'' maar hier alvast even een lijstje van noemers van suiker:
Basterdsuiker, Bietsuiker, Bruine suiker, Cassonade, Dextrose, Fructose, Fructosestroop, Geleisuiker, Glucose-fructosestroop, Glucosestroop, Griessuiker, Inuline, Invertsuiker, Kandijsuiker, Kristalsuiker, Maltodextrine, Maltose, Maisstroop, Melasse, Poedersuiker, Rietsuiker, Sacharose, Sucrose, Siroop, Suiker, Tafelsuiker en Vanillesuiker ( Bron )
Goed, nu het recept! 

Ingrediƫnten (voor zo'n 10 koekjes van 4 cm doorsnee):

- 3 rijpe bananen
- 125 gr havermout
- 1 el honing
- kaneel
- 1 el cacaopoeder (optioneel)
- handje cranberry's (of rozijnen/noten)

Wil je het meer als ontbijt gaan eten dan als tussendoor, dan kun je de koeken natuurlijk groter maken. Het blijft belangrijk om ook bij het ontbijt genoeg binnen te krijgen. 

Bereiden:

1. Verwarm de oven voor op 200 graden. Doe de bananen in stukken in een schaal en prak ze tot een goede massa. Ik heb gewoon gelijk de mixer gepakt en daarmee een mengsel gemaakt. 


2. Voeg de havermout, honing, kaneel en cacaopoeder toe en meng dit met de mixer tot een stevige massa. Schep vervolgens met een lepel de cranberry's door het mengsel.




3. Pak een bolletje van het mengels, maak er een koekje van (niet te plat, ze worden nog platter tijdens het bakken) en leg op een bakplaat bekleed met bakpapier. 


4. Zet de bakplaat in de oven voor ongeveer 20 minuten. De koekjes zijn nog wat zacht als ze er uit komen, dit hoort zo. Bewaar de koekjes in een luchtdichte bak buiten de koelkast. Eet smakelijk!










Geen opmerkingen:

Een reactie posten