donderdag 3 juli 2014

RECEPT: Gemarineerde kip met avocado-mango salsa

Eventjes terug had ik al een recept met broccoli en mango, nu heb ik een recept met mango dat erg lekker is voor de zomer! Mango is veelzijdiger dan ik dacht.
Wanneer je mango koopt en gelijk wilt gaan gebruiken, dan wil je natuurlijk een rijpe mango. Mango's zijn rijp wanneer je de schil wat in kunt drukken. Wanneer de mango nog hard is, is deze niet geschikt om te eten.
Bij mijn supermarkt (Dirk) verkopen ze mango's per twee verpakt waarop staat 'Ready to Eat' en deze zijn over het algemeen goed rijp. Helaas weet ik niet of deze ook bij andere supermarkten te koop zijn.

                                 

Ingrediënten (voor 2 personen):

- 300 gr kipdijfilet
- 1 à 2 eetrijpe mango's (ligt aan de grootte)
- 1 sjalot
- 1 limoen
- 120 gr tomaatjes
- 1/2 bakje munt
- 2 avocado's eetrijp
- olijfolie
- kruiden voor marinade
- taco's of nacho's

Bereiden:

1. Het lekkerste is om de kip zo lang mogelijk te laten marineren, bij voorkeur meer dan een half uur. Snij de kipdijfilet in stukken. Ik heb voor de marinade Ras el Hanout van Jonnie Boer gebruikt. Ik heb een paar eetlepels daarvan gemengd met paar eetlepels olijfolie en daar de kip doorheen gemengd. Vervolgens dek je het af en zet je het in de koelkast.


2. Verwarm de oven voor voor de taco's, kijk hiervoor op de verpakking. Zodra deze heet is doe je de taco's er in. Pak een schaal. Snij de sjalot fijn, de tomaatjes in stukjes en doe dit in de schaal. 


3. Verhit ondertussen een koekenpan of grillpan en bak de kipdijfilet in 8 à 10 minuten gaar. 



4. Schil de mango('s) en snij het vruchtvlees in stukken. Doe dit in de schaal. Snij de avocado's doormidden, verwijder de pit en schep de avocado uit de schil. Snij het in stukjes. 



5. Rasp de limoen en snij deze doormidden. Pers 1 helft uit boven de avocado, zo wordt deze niet bruin. Doe de limoenrasp in de schaal en pers de andere helft daarboven uit. Doe de avocado ook in de schaal. Snij de munt fijn en doe dit bij het mengsel. Evt. wat peper en zout. Dan is je salsa klaar!  


6. Ondertussen zijn  je kip en taco's ook wel klaar en kun je alles op tafel gaan zetten. 



7. Vul de taco met wat kip en wat van de salsa. Eet smakelijk! 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten